Anna palautetta
Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaan. Annathan siis meille palautetta, jotta voimme kehittää toimintaamme.
4.10.2021
Suurteholataus on moninkertaisesti tavallista pikalatausta tehokkaampaa. Latausteho kuitenkin vaihtelee suuresti auton, olosuhteiden ja latauslaitteenkin mukaan. Kuinka kauan lataustauko suurteholaturilla siis kestää?
K-Lataus avasi viime kesänä ensimmäiset suurteholatauslaitteensa. Ulkoisesti suurteholaturi on pikalaturia suurempi ja sen latauskaapeli on paksumpi. K-Latauksen suurteholaturit tunnistaa “Suurteholataus” -tekstistä laitteen kyljessä. Yhdessä latauslaitteessa on kaksi CCS-latauspaikkaa ja lisäksi joillain latureilla on yksi CHAdeMO -latauspaikka. Suurin latausteho saavutetaan CCS-latausliittimellä, joka on nykyään yleisin pika- ja suurteholataustapa.
Latauslaitetta käytetään kuten pikalatureitakin: kytkemällä kaapeli autoon kiinni ja tunnistautumalla laitteelle joko älypuhelinsovelluksella tai RFID-tunnisteella.
Suurteholatausta on noussut suurimpien teiden varteen Helsingin, Turun ja Tampereen seutuville, Jyväskylän pohjoispuolelle sekä Kuusamoon. Jyväskylän ja Kuusamon laitteet ovat 200 kilowatin tehoisia, muut tarjoavat 150 kilowattia.
Suuret lataustehot tarkoittavat parhaimmillaan sadan kilometrin ajomatkan lataamista noin 5-10 minuutissa. Tavallisen kauppa-asioinnin aikana isokin täyssähköauton akku ehtii latautumaan lähes täyteen.
Lopulliseen, toteutuvaan lataustehoon vaikuttaa kuitenkin moni asia ja teho voi jäädä laitteen huipputehosta. Lataustehoon vaikuttavat kolme keskeistä tekijää:
Lataustehon vaihdellessa on hyvä muistaa, että suurteholataus hinnoitellaan ladatun energian, eli kilowattituntien mukaan. Eli esimerkiksi kylmän sään hidastama lataus ei maksa autoilijalle yhtään enempää kuin nopeampi kesäkelin lataus, se vain kestää hieman kauemmin. Kaupastakaan ei ole kiire takaisin ladatulle autolle, kun aikaveloitus käynnistyy vasta 45 minuutin lataussession jälkeen.
Suurteholatauksen sähkötekninen toteutus vaihtelee hieman automalleittain. Esimerkiksi Porsche Taycan ja Audi e-tron GT on toteutettu uudella 800 voltin tekniikalla, mikä mahdollistaa erityisen suuren lataustehon. Tämä suuremman jännitteen tekniikka on vähitellen yleistymässä. Vastaavasti markkinoilla on myös sähköautoja, jotka hyötyvät erityisen suuresta latausvirrasta.
K-Latauksen suurteholaturit tarjoavat laajasti kaikille sopivan lataustoteutuksen: Laitteet toimivat sekä 400, että 800 voltin jännitteillä ja myös suurilla 500 tai 375 ampeerin latausvirroilla, latauslaitteen huipputehosta (200 kW tai 150 kW) riippuen. Suurteholataus on siis todella kaikille sopiva suuritehoinen lataus, nyt ja tulevaisuudessakin.
Suurteholataus on merkittävästi pikalatausta tehokkaampaa, mutta hinnaltaan vain hieman kalliimpaa. Erityisesti pidempää matkaa ajavalle sähköautoilijalle suurteholataus on hyvä palvelu, kuten myös niille sähköautoilijoille joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta. K-Latauksen suurteholatauslaitteita nousee jatkossakin K-Latauksen latausasemille erityisesti vilkkaimpien valtateiden varsille. Tulevaisuudessa autojen ajoakkujen kasvaessa myös lataustehot nousevat, mikä tekee suurteholatauksesta yhä kiinnostavamman vaihtoehdon ladata lisää ajokilometrejä autoon.
Teksti: Tuomas Sauliala