Anna palautetta
Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaan. Annathan siis meille palautetta, jotta voimme kehittää toimintaamme.
26.2.2021
Tämä talvi on ollut Etelä-Suomessakin kylmä. Useammin kuin kerran parkkiruudusta on käynnistetty autoa jopa -20 C asteen pakkasessa, kylmemmässäkin. Talvi onkin ollut mainio testi sähköautoille ja niiden latausjärjestelmille. Talvella sähköauton kulutus kasvaa, joten sujuva, riittävän tehokas lataus on tarpeen. K-Latauksen latausasemilla on yleensä kaksi pikalaturia, joten täyssähköautoilija löytää varmemmin paitsi vapaan, myös tehokkaan latauspisteen. Mikä nostaakaan kulutusta ja voisiko siihen itse vaikuttaa?
Talvella autojen kulutus kasvaa, veipä autoa eteenpäin sitten akkusähkö tai tankkiin pumpattu polttoaine. Kulutuksen kasvu kylmässä voidaan jakaa kahteen osaan: Kylmän auton lämmittämisen vaatimaan energiaan ja ajonaikaiseen kulutuksen kasvuun.
Esimerkiksi Volkswagen ID.3 -sähköautolla ottaa hetkellisesti 9-12 kilowattia tehoa jääkylmän auton lämmittämiseen. Sähköautot onneksi lämpenevät hyvin nopeasti ja suurinta lämmitystehoa tarvitaan vain joitakin minuutteja. Esimerkiksi kymmenen minuutin lämmitys kuluttaa energiaa kilowattitunnin tai pari, mikä vastaa noin 5-10 kilometrin ajomatkan energiankulutusta. Parkkipaikalla seisovaa autoa kannattaakin mahdollisuuksien mukaan pitää latauslaitteeseen kytkettynä. Näin ainakin osa lämmityksen vaatimasta energiasta voidaan ottaa suoraan sähköverkosta eikä ajoakusta, mikä säästää sähköjä ajokilometrejä varten. Auton lämmitys etukäteen, esimerkiksi matkapuhelinsovelluksella, parantaa myös matkustusmukavuutta.
Kaikilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kotilataukseen, jolloin sujuvan julkisen ja riittävän tehokkaan latauksen merkitys kasvaa. Ajon aikana energiaa tarvitaan lämmön ylläpitoon. Siinä missä bensiini- tai dieselmoottorin hukkalämmöllä voidaan mukavasti lämmittää kuskia ja matkustajia, eivät täyssähköautojen hyvän hyötysuhteen moottorit juurikaan tuota hukkalämpöä hyödynnettäväksi. Matkustamo täytyy siis lämmittää suurjänniteakuston energialla.
Lämpimän auton lämpimänä pitämiseen tarvitaan pakkasesta ja ajonopeudesta riippuen enintään noin kolme kilowattia jatkuvaa tehoa. Monet sähköautot, myös ID.3, on varustettu tehokkaalla lämpöpumpulla, mikä osaltaan säästää akuston energiaa matkantekoon. Talvi kasvattaa siis sähköauton kulutusta erityisesti ajon alkuvaiheessa, kun autoa lämmitetään. Matka-ajossa kulutuksen kasvu on noin 10-20% kesäajoihin verrattuna.
Usein kysytty kysymys sähköauton kulutuksen kasvusta talvella riippuukin täysin ajotottumuksista ja lämpötilasta. Jos autolla ajaa kylmällä kelillä päivittäin vain lyhyitä matkoja esimerkiksi töihin ja takaisin, siten että auto ehtii aina yön yli ja työpäivän aikana jäähtymään, voidaan päätyä tilanteeseen jossa ladatusta sähköenergiasta jopa suurempi osa käytetään lämmitykseen kuin varsinaiseen ajamiseen. Auton keskimääräinen kulutus ajokilometriä kohden voi siis jopa kaksinkertaistua. Jos taas ajetaan pitkiä matkoja tai jos auto voidaan pysäköidä lämpimään halliin, jää kulutuksen kasvu paljon pienemmäksi. Kaikkien autojen, myös sähköautojen, kulutus ja taloudellisuus riippuu siis pitkälti käyttötottumuksista ja olosuhteista.
Käyttipä autoa miten tahansa on hyvä muistaa, että varsinkin sähkömoottorit sietävät hyvin kylmäkäynnistyksiä ja lämpötilanvaihteluja. Toisin kuin polttomoottoreissa, sähkömoottorit eivät vaadi erityistä voitelua ja liikkuvia osia on vain vähän. Nopeasti lämpenevä sähköauto sopiikin mainiosti lyhyisiin pyrähdyksiin, erityisesti kylmässä. Kunhan autolle on riittävästi latausta tarjolla. Talvella latausteho on arvossaan. Kasvoipa kulutus talvella enemmän tai vähemmän, pystyy erityisesti pikalatausasema tuomaan ajokilometrejä nopeasti takaisin akkuun.
K-Lataus on tuonut pikalatureita päivittäistavarakauppojen yhteyteen, jolloin arkilataus on helppo tehdä ostosten yhteydessä. Pikalatauslaitteet toimivat luotettavasti kesät ja talvet, sateessa ja paisteessa.
Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala