Anna palautetta
Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaan. Annathan siis meille palautetta, jotta voimme kehittää toimintaamme.
26.11.2021
Alkutalven kylmenevällä kelillä on vaikutuksensa autoiluun. Sähköauton kulutus kasvaa kylmässä, joten latausta tarvitaan enemmän. Matalat lämpötilat vaikuttavat varsinkin suurteholataukseen, mutta muutamalla niksillä sekin on talvella sujuvaa.
Talvi vaikuttaa kaikkeen autoiluun, mutta tuo erityismausteensa varsinkin sähköiseen liikkumiseen. Kylmyys ei muuta auton lataamista ja sähköautot ovat yleisesti erinomaisia talviautoja. Kylmenevä keli puraisee kuitenkin lataustehoa: Mitä kylmempää on, sitä enemmän auton latausteho laskee. Kylmyys verottaa varsinkin suuritehoista latausta, tavalliseen pikalataukseen se vaikuttaa vain vähän ja peruslataukseen ei käytännössä lainkaan.
K-Lataus on tänä vuonna kasvattanut erityisesti suurteholatauksen tarjontaansa. Autoilijan kannattaakin huomioida kylmän kelin hidastama lataus erityisesti näiden uusien latauslaitteiden kanssa ja joskus tavallinen pikalataus voi olla oikea valinta.
Suurteholatauksen todellinen teho talvikylmillä on paljolti riippuvainen akuston lämpötilasta ja varaustasosta. Jos mahdollista, sähköauto kannattaa aina esilämmittää ennen ajoa, varsinkin jos auto voi olla pysäköitynä lataukseen kytkettynä. Näin lämmitys ei syö akun toimintamatkaa, eikä ikkunoitakaan tarvitse rapsutella jäästä ennen liikkeellelähtöä. Ajastettu ennakkolämmitys lämmittää monen sähköauton kohdalla myös ajoakkua.
Lataukset ja pidemmät ajomatkat kannattaa suunnitella niin, että suurteholatausasemalle saavutaan mahdollisimman tyhjällä akulla. Mieluiten alle 20 % varaustasolla.
Kylmässä ja täydemmällä akulla harva auto hyötyy suurteholatauksen mahdollistamasta suuremmasta lataustehosta. Niinpä jos ajoakun varaustaso on esimerkiksi puolillaan tai enemmän, on tavallinen pikalatauslaite yleensä paras vaihtoehto. Suurteholataukseen verrattuna pikalatureita on paljon enemmän ja täydellä teholla toimiessaan pikalataus on myös suurteholatausta edullisempaa. K-Latauksen pikalaturit hinnoitellaan aikaperusteisesti.
Monella sähköautolla myös ajaminen itsessään lämmittää akkua, joten kaikenlaisille latureille kannattaa hakeutua mahdollisimman pitkän ajokantaman päätteeksi ja kytkeä auto heti tauon aluksi lataukseen. Kylmällä erityisesti latauksen aloitusteho voi kesäkeleihin verrattuna olla melko matala, mutta yleensä teho nousee latauksen edetessä, akun lämmetessä.
K-Latauksen suurteholatausasemilla on käytössä kilowattituntipohjainen hinnoittelu. Tämä tarkoittaa sitä, että vain siirretty energia laskutetaan, latausteholla ja siten latauksen kestolla ei ole merkitystä.
Niinpä kylmän kelin aiheuttama matalampi latausteho ei nosta latauksen hintaa pidempikestoisen lataustapahtuman myötä. Suurteholaturilla kannattaa kuitenkin aina, myös kesän lämmössä, tehdä melko lyhyitä lataussessioita. Näin latureista saa parhaan hyödyn irti, sillä kaikilla sähköautoilla akuston viimeisten prosenttien lataaminen on hidasta. Lyhyemmät lataustapahtumat myös kuluttavat auton akustoa vähemmän. Lisäksi K-Latauksen suurteholatureilla on käytössä seisontamaksu yli 45 minuutin lataustapahtumille.
Melkein kaikissa sähköautoissa on aktiivinen lämmönhallinta, jota auton tietokone ohjaa. Mitä enemmän akuston lämmittämiseen ohjataan energiaa, sitä vähemmän sitä riittää matkan taittamiseen. Siksi akustoja lämmitetään yleensä niin vähän kuin mahdollista.
Ohjelmistot kuitenkin kehittyvät ja monipuolistuvat koko ajan. Esimerkiksi Volkswagenin ID-sarjan sähköautojen toimintoja voidaan päivittää osittain ilman huoltokäyntiä, etänä. Autojen ohjelmistot kannattaakin pitää ajan tasalla, sillä ne yleensä parantavat auton toimintaa eri olosuhteissa, myös talvella.
Teksti: Tuomas Sauliala