Ajankohtaista

Uusi hinnoittelumalli helpottaa kaikkien ladattavien autojen lataamista

1.7.2021

Artikkelin kuva

K-Latauksen uusi hinnoittelumalli astui voimaan heinäkuun alussa. Oleellisia muutoksia on kaksi: hitaamman peruslatauksen hintaperuste vaihtuu minuuttihinnasta kilowattituntipohjaiseksi ja aiempien lataustapojen rinnalle tulee uusi ja huippunopea suurteholataus. Myös se hinnoitellaan kilowattituntiperusteisesti.

Peruslatauksen hinta on jatkossa 0,20 euroa kilowattitunnilta. Suurteholadattu kilowattitunti kustantaa 0,30 €. Tavallisen pikalatauksen aikapohjaiseen hintaan ei tule muutoksia. Lisäksi käyttöön otetaan seisontamaksu, joka laskutetaan varsinaisen latauksen lisäksi. Peruslatauksessa seisontamaksu on 0,02 euroa minuutilta kahden tunnin latauksen jälkeen, suurteholatauksessa puolestaan 0,20 euroa minuutilta 45 minuutin lataustapahtuman jälkeen.

Kilowattitunti on ladattavien autojen käyttämän sähköenergian yksikkö. Tyypillinen pistokehybridin akkukapasiteetti on noin 10-15 kilowattituntia, täyssähköauton akut ovat tavallisesti noin 60-80 kilowattitunnin vetoisia.

Seisontamaksun tarkoituksena on tehdä latauksesta sujuvampaa ja mahdollistaa vapaa latauspaikka myös seuraavalle tarvitsijalle. Rekisteröitymättömät asiakkaat maksavat jokaisella pisteellä lisäksi yhden euron suuruisen aloitusmaksun.

Pistokehybridi lataa nyt edullisesti

Peruslatauksen osalta hinnoittelumallin muutos merkitsee erityisesti matalalla teholla lataaville autoille merkittävää hinnan pudotusta. Käytännössä tämä tarkoittaa pistokehybridejä, joista suurin osa lataa 3,7 kilowatin teholla.

Suomen ladattavasta autokannasta suurin osa on pistokehybridejä ja hinnoittelumuutoksella halutaankin palvella juuri näitä autoilijoita. Myös pistokehybridi kannattaa kytkeä lataukseen kauppakäynnin ajaksi, vaikka kotiparkissakin olisi latausta tarjolla.

Pistokehybridin akun lataaminen parin tunnin kauppareissun aikana maksaa nyt noin 1,50 euroa. Aiemmin minuuttihinnoiteltuna kustannus oli paljon suurempi, 2,40 euroa. Tässä ajassa energiaa siirtyy akkuun tavallisesti noin seitsemän kilowattituntia, mikä vastaa 30-40 kilometrin akkukantamaa. Pistokehybridin lataaminen K-Latauksen latausasemalla on vain hieman kotilatausta kalliimpaa ja melkeinpä aina bensalla ajamista halvempaa.

Täyssähköautojen osalta peruslatauksen hinnoittelumallin muutos tarkoittaa käytännössä hinnan nousua. Suurin osa täyssähköautoista lataa peruslatauslaitteilla yhdentoista kilowatin teholla, mikä johti aikaisemmin hyvin edullisiin, jopa alle sähkön sisäänostohinnan mukaisiin lataushintoihin.

Peruslataus on kuitenkin harvoin täyssähköautolle paras tapa ladata autoa, sillä lataaminen tyhjästä täyteen kestää helposti työpäivän verran. Sen sijaan pikalataus, jossa autoa ladataan 50 kilowatin teholla, on kauppareissulle parempi vaihtoehto.

Pikalataus on tavallisesti paras vaihtoehto täyssähköautolle

Esimerkiksi 77 kilowattitunnin akulla varustetun ID.4 -täyssähköauton lataaminen pikalatauksessa melkein täyteen kestää reilun tunnin ja maksaa latausajasta riippuen noin 12-15 euroa. Kilowattitunnin hinnaksi tulee tällöin noin 0,25 euroa, joka on vain hieman kalliimpaa kuin matalatehoinen peruslataus. Samalla lataaminen on kuitenkin mielekästä, kun auto saa satoja kilometrejä lisää akkukantamaa yhdellä kauppakeikalla.

Tämän kesän uutuutena muun muassa Kuusamoon, Jyväskylään, Heinolaan ja Helsinkiin tuodaan suurteholatauslaitteita. Ensimmäinen suurteholaturi otettiin käyttöön kesäkuussa Kuusamon K-Citymarketin yhteydessä, ja se tarjoaa täyssähköautolle jopa 200 kilowattia tehoa. Teho on nelinkertainen tavalliseen pikalataukseen verrattuna ja jopa 54-kertainen tavallisen pistokehybridin lataustehoon nähden. Kilowattitunnin hinta nousee kuitenkin vain vähän.

Suurteholatauksessa käytännön latausteho yleensä kaksinkertaistuu pikalataukseen verrattuna eli latausaika tippuu puoleen. Lataus melkein täyteen maksaa autosta riippuen noin 15-22 euroa.

Suurteholataus on sähköautoalan uusinta tekniikkaa ja autojen kyky ottaa suurta lataustehoa vastaan vaihtelee suuresti. Esimerkiksi ID.3:n suurin latausteho riippuu auton varustelusta ja voi olla 50, 100 tai 125 kilowattia. Uusi Audi e-tron GT puolestaan lataa parhaimmillaan jopa 270 kilowatilla. Huipputeholla Audi lataisi sadan kilometrin ajomatkan alle viidessä minuutissa. Myös lämpötila vaikuttaa voimakkaasti latauksen tehoon ja jos samalla suurteholatauslaitteella on kaksi autoa yhtäaikaisesti lataamassa, jaetaan huipputeho näiden välillä.

Suurteholatauksen lataustapahtuman keston vaihdellessa paljonkin, on kilowattituntipohjainen hinnoittelumalli paras. Tällöin akun lataaminen täyteen maksaa aina saman verran, vaikka latauksen teho ja siten kesto voi vaihdella.

Oman auton lataustehoon kannattaa tutustua

Hinnoittelumallin muutosten ja uuden suurteholatauksen myötä K-Latauksen latausasema palvelee autoilijaa entistä monipuolisemmin.

Pari tuntia peruslatauksessa ennen seisontamaksua riittää tavallisesti pidempäänkin kauppa-asiointiin. Pikalataus taas on kiireettömän täyssähköautoilijan valinta. Suurteholatauksesta hyötyy eniten nopea kaupassakävijä tai pitkämatkalainen autoilija joka haluaa lisää ajokilometrejä akkuun nopeasti. Auto tuskin tarvitsee varttia tai puolta tuntia enempää suurteholatausta, mutta kierros ruokakaupassa voi kestää hieman kauemmin. Siksi on hyvä, että seisontamaksu käynnistyy vasta 45 minuutin kohdalla. Tämän jälkeen latausvuoro on hyvä antaa seuraavalle.

Uuden hinnoittelumallin myötä erityisesti pistokehybridien, mutta vähitellen myös uusimpien, suurta lataustehoa hyödyntävien täyssähköautojen lataaminen viikon ruokaostosten yhteydessä on mukavampaa.

K-Lataus mahdollistaa kaikkien ladattavien autojen lataamisen sujuvasti arjessa. Uusien suurteholatauslaitteiden avulla latausvalikoima laajenee varsinkin täyssähköautoilijalle. Omaan autoon ja sen lataustehoon kannattaakin tutustua ja testata eri latausvaihtoehtoja ennakkoluulottomasti.

Teksti: Tuomas Sauliala

Sinua saattaa kiinnostaa myös

Näytä kaikki
x

Anna palautetta

Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaan. Annathan siis meille palautetta, jotta voimme kehittää toimintaamme.

Hups, nyt taisivat kaapelit mennä ristiin, ja palautteesi lähettämien epäonnistui. Kokeilethan hetken kuluttua uudelleen. Mikäli palautteen lähetyksessä on vielä ongelmia, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 0207 350 333.
Kiitos viestistäsi!
Lähetä
x

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaamalla uutiskirjeemme saat säännöllisesti tietoa ja uutisia K-Lataus-verkoston rakentamisesta sekä siihen liittyvistä palveluista. Voit perua tilauksen milloin haluat. Pysy siis uutistemme etulinjassa ja tilaa uutiskirjeemme!

Hups, nyt taisivat kaapelit mennä ristiin, ja uutiskirjeen tilaaminen ei onnistunut. Kokeile hetken päästä uudestaan. Mikäli tilaamisessa on vielä ongelmia, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kiitokset uutiskirjeemme tilaamisesta!
Lähetä
x

Tilaa K-Lataus-tunniste

Hienoa, että haluat K-Lataajaksi! Pääset käyttämään latauslaitteita tilaamalla ilmaisen K-Lataus-tunnisteen, jonka voit ripustaa vaikkapa autosi avaimeen. K-Lataus-tunniste lähetetään sinulle toimittamalla se antamaasi osoitteeseen viikon sisällä. Saat onnistuneesta tilauksesta vahvistuksen K-Tunnuksen luomisen yhteydessä rekisteröimääsi sähköpostiosoitteeseen.

Hups, jokin meni pieleen tunnisteesi tilaamisessa. Kokeile hetken päästä uudelleen. Mikäli tilaamisessa on ongelmaa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 0207 350 333 tai lomakkeella.
K-Lataus-tunnisteen tilaus onnistui. Toimitamme sen sinulle viikon sisällä. Tarkistathan vielä tilausvahvistuksen sähköpostistasi. Huomioithan, että vahvistuksen saapumisessa voi kestää muutamia tunteja.
Lähetä