Anna palautetta
Kehitämme palveluitamme jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden ja tarpeiden mukaan. Annathan siis meille palautetta, jotta voimme kehittää toimintaamme.
30.3.2021
Ladattavien autojen rekisteröintimäärät kasvavat hyvää vauhtia. Viime vuosina täysin sähkökäyttöisten autojen ensirekisteröinnit näyttävät likimain tuplaantuneen vuosittain ja helmikuussa jopa joka neljäs rekisteröity auto oli ladattava, joko pistokehybridi tai täyssähköauto. Kasvu näyttäisi jatkuvan voimakkaana.
Tämä alkaa näkymään liikenteessä ja latureilla. Kun helmikuun hiihtolomat pyörähtivät käyntiin, kävi latausasemilla vilinä.
Sähköautoilijalle latausaseman ruuhkautuminen on ikävä sattuma ja se johtaa yleensä matkan aikataulun venähtämiseen. Yksittäinen pikalaturi saattaa olla varattuna puoli tuntia tai jopa tunninkin ennen kuin vuoro vapautuu seuraavalle. Sähköautojen yleistyessä myös pikalaturien määrä ja teho eli latausnopeus onneksi kasvaa, mutta ruuhka-ajat ovat aina ruuhka-aikoja.
Helpoin tapa vähentää lataustarvetta on lähteä liikkeelle täydellä akulla: Sähköauto kannattaa ladata latausasemalla täyteen jo edellisenä päivänä tai kotilatauksessa yön yli. Uudet sähköautot kulkevat täydellä latauksella 250-500 kilometriä ja tämä on monelle riittävä akkukantama arjen ja loman reissutarpeisiin.
Tätä pidemmillä matkoilla ruoka-, ostos- ja lataustauko yleensä on tarpeen. Taukopaikkaa kannattaa tiirailla hyvissä ajoin. K-Latauksen mobiilisovelluksesta näkee reaaliaikaisesti latausasemien varaustilanteen, joten sopivan latauspaikan haarukointi on helppoa.
K-Latauksen pikalatausasemilla on yleensä kaksi pikalaturia, joista kumpikin pystyy tarjoilemaan 50 kilowattia lataustehoa. Pikalaturien lisäksi latausasemilla on kahdesta kahdeksaan peruslatauslaitetta.
Kaksi pikalaturia latausasemaa kohden on tehokas parivaljakko: vapaa latauspaikka löytyy varmemmin kun laitteita on enemmän. Erilaisten lataustarpeiden kannalta monipuolinen lataustarjonta on hyvä asia. Latausasemilta löytyy sekä peruslatauslaitteita lataushybrideille että pikalatureita täyssähköautoille.
Aiemmin sähköautojen akut kannatti päästää ajossa mahdollisimman tyhjiksi ennen pikalataukseen ryhtymistä. Tyhjää akkua kun pystyi lataamaan suurimmalla teholla ja siten lataustauosta sai lyhyemmän.
Uusien sähköautojen akut ottavat pikalaturien lataustehoa hyvin vastaan läpi melkeinpä koko lataustapahtuman. Esimerkiksi 58 kilowattitunnin akulla varustettu Volkswagen ID.3 pystyy lataamaan pikalaturin 50 kilowatin teholla noin 75-80 % varaustasolle asti, eli sadan lisäkilometrin latauksen kannalta ei ole merkitystä aloittaako latauksen melkein tyhjällä vaiko puolillaan olevalla akulla.
Latausasemien ruuhkaisuuden, auton akkukapasiteetin ja jäljellä olevan ajomatkan pohjalta latauspaikkaa voikin alkaa hakemaan jo hyvissä ajoin, ennen kuin tyhjentyvä akku siihen pakottaa. Jos ensimmäisen latausaseman molemmat pikalaturit sattuisivat olemaan varattuja, voi jonottamisen sijaan jatkaa heti matkaa seuraavalle latausasemalle, vapaalle latauspaikalle.
Erityisesti eteläisen Suomen suurimmissa asutuskeskuksissa K-Latauksen latausasemat eivät ole kovin kaukana toisistaan eli etapit niiden välillä jäävät kohtuullisiksi.
Latausasemien ruuhkat ovat lopulta harvinaisia ja ne liittyvät yleensä lomakausien autoilusesonkeihin. K-Lataus vastaa lisääntyvään kysyntään kehittämällä verkostoa ja sen latausmahdollisuuksia. Myös autojen ominaisuudet, kuten akkukapasiteetti ja latausteho, kasvavat vähitellen, eli tulevaisuudessa yksittäinen latauslaite pystyy lataamaan yhä suurempia määriä ajokilometrejä.
Teksti: Tuomas Sauliala
Kuva: Joonas Ojala
Lähteet: Suomen virallinen tilasto (SVT): Moottoriajoneuvokanta (verkkojulkaisu). 2020. Helsinki: Tilastokeskus (viitattu 25.3.2021). Saantitapa: http://www.stat.fi/til/mkan/2020/mkan_2020_2021-02-26_tie_001_fi.html
Liikenneasioiden rekisteri, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Ensirekisteröidyt henkilöautot 2/2021.